Cestování vlakem s kojenečkou v kočárku (1.díl)- zkušenost se 3 dopravci v ČR

17.09.2018

NIKA o první cestě vlakem a její zkušenost se 3 dopravci v ČR:

Na konci šestinedělí se mi naskytl volný víkend a já jsem začala na poslední chvíli řešit, jak naložím s časem. Věděla jsem, že bych ráda někam vyjela a jelikož nerada řídím auto, začala jsem řešit vlakové spojení a brala to jako první výzvu v rámci cestování s dítětem. 

Nejdříve jsem chtěla jet do Prahy za bráchou, a jelikož jsem to začala řešit na poslední chvíli, nakonec to z důvodů obsazenosti vlaků nedopadlo. Nevzdala jsem se a naplánovala cestu z předměstí Olomouce opačným směrem do Kopřivnice

Ale pojďme zpět na začátek. Dosud jsem cestovala bez dětí a nijak zvlášť jsem neřešila, jak se to vlastně dělá. Začala jsem tedy pátrat a zjišťovat možnosti. 

RegioJet
Dříve jsem často cestovala RegioJetem, a proto jsem začala právě tímto vlakem. Překvapilo mě, že na cestování s kočárkem nejsou připraveni. V podmínkách přepravy zavazadel píší, že kočárek lze přepravovat na začátku nebo na konci soupravy a je vhodné si rezervovat místo právě v daných vagónech. Kočárek tam ale zůstává bez dozoru. Šestitýdenní miminko potřebuji mít v hluboké korbě kočárku a potřebuji být s ním. Nebudu si platit sedadlo a stát s kočárkem na okraji soupravy, z toho důvodu jsem cestu žlutým RJ zavrhla. 

Tato žlutá vlaková společnost je připravena pro cestování se staršími dětmi, od 2 let, kdy mají pro tyto děti herničku, takže vyzkoušíme cca za dva roky znovu.

LeoExpress
Musím říct, že tento vlak je na cestování s kočárkem dle mého nejlepší volba. Přesto jsem ji nevyužila pro cestu do Kopřivnice, ale pouze na cestu zpět. Proč? Čtěte dále a vše se dozvíte.
LE má nízkopodlažní soupravy, s kočárkem tedy pohodlně zajedete dovnitř a nemusíte si říkat o pomoc. Také mají k dispozici několik míst pro kočárky se sedadly v bezprostřední blízkosti. Miminko máte tedy v kočárku a zároveň pohodlně sedíte. Nevýhodou této společnosti je, že nemají smlouvu s vlaky Českých drah. Jelikož jsem potřebovala přestupovat na vlak ČD a tyto dvě společnosti si vzájemně se vší škodolibostí ujíždí před nosem, musela jsem se této možnosti na cestě tam vzdát. 

České Dráhy
Poslední (vlastně první) společností pro cestování vlakem jsou u nás již zmiňované České Dráhy. Zde bych to cestování s kočárkem rozdělila na dvě části - cestování s hlubokým kočárkem a cestování se sportovním kočárkem.

Pokud cestujete s hlubokou korbou, chcete mít dítko v kočárku. ČD nabízí možnost jízdy v prostoru pro osoby na vozíčku a pro kola. V těchto prostorech bývá většinou dost místa, někdy si i sednete. Nevýhodou však je, že dopředu nevíte, kolik kol má rezervaci a jestli se tam i vy s kočárkem vejdete. Dále mne překvapilo, že tyto vagóny v běžných rychlících nejsou bezbariérové (výjimkou jsou vozy na lokálních trasách typu RegioNova nebo Elephant-city a případně vlaky zvýšené kvality, např. Pendolino, kde je pro vozíčkáře bezbarierovost řešena zvedací plošinou). Při své cestě běžnými rychlíky jsem naštěstí narazila na ochotné stevardy i cestující.

Se sportovním kočárkem cestujete se starším dítětem, většinou již sedícím a zvídavým. Zde je možnost dát kočárek do zavazadlového prostoru a s dítětem si jít normálně sednout do kupé. Pokud chcete mít dítě v kočárku u sebe, můžete využít stejnou možnost, jako při cestování s hlubokou korbou.

Při zpáteční cestě jsem využila cestu vysněným LeoExpressem  díky tomu, že mě mamka odvezla do nástupní stanice a já nemusela řešit, jestli stihnu přestup z lokální trasy ČD na LE. Velice mile mě překvapilo, kolik místa jsem měla a jak pohodlné to bylo cestování. Zakoupením vstupenky jsem dostala i svačinku pro dítko, ovšem pro starší, než je to naše plně kojené. Pro větší děti mají k dispozici také omalovánky, hry apod. O tom ale zase příště, až osobně vyzkoušíme.

Ve všech vlacích se za kočárek neplatí. Ve vlaku ČD je však nutné si "zakoupit" lístek pro kočárek za 0,- Kč. 


Nejnovější články na našem blogu: 

Roční dítě je zvědavé, má touhu se zapojit a nechce být někde samo v koutě, obzvláště když na lince se dějí tak zajímavé věci. Učicí věž je dobrá pomůcka, jak vařit společně a dopřát dítěti vytoužený pohled na linku. Lze ji koupit v řádu pár tisíc korun, ale i vyrobit snadno a levně pomocí stoličky a schůdků z...

© Aza s Nikou cesta. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky